OVER

FYSIOTHERAPIE

Soms is bewegen niet vanzelfsprekend, misschien kan fysiotherapie dan helpen. Fysiotherapie voorkomt, verhelpt en vermindert lichamelijke klachten en zorgt dat jij optimaal kan (blijven) bewegen.

Wanneer ga je naar

de fysiotherapeut?

Je kunt voor informatie, advies en behandeling terecht bij de fysiotherapeut voor:

Blessure of pijnklachten

Bijvoorbeeld in je nek, rug, schouders, heupen of knieën

Medische begeleiding

Vanwege een (chronische) aandoening hebt u medische begeleiding nodig bij beweegzorg

Revalidatie

Je moet revalideren na een operatie of vóór een operatie conditie opbouwen.

WaT DOET

de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut is de expert in houding en beweging. Zij helpt je bij het voorkomen, verhelpen en verminderen van lichamelijke klachten en zorgt dat je weer optimaal kunt bewegen. De zorg van een fysiotherapeut past bij jouw persoonlijke situatie en is gericht op het doel wat jij wil bereiken,. Dit kan bereikt worden door middel van een behandeling en soms advies.

De eerste afspraak
Bij de eerste afspraak wil de fysiotherapeut precies weten wat de lichamelijke klachten zijn. Zo kan er vastgesteld worden of je gebaat bent bij fysiotherapie.

Onderzoek
Als duidelijk is dat fysiotherapie kan helpen, ga je samen met de fysiotherapeut op zoek naar de mogelijke oorzaken van de klachten. De fysiotherapeut wil ook weten wat je persoonlijke doelen zijn; Wat hoop je met de behandeling te bereiken? Wat wil je (weer) kunnen?

Ook wordt er een lichamelijk onderzoek gedaan, hierin wordt onderzocht welke invloed de klacht of aandoening heeft op de houding en manier van bewegen.

Behandeling
Als de fysiotherapeut een diagnose heeft gesteld, bespreekt zij met jou het behandelplan.

Zonder verwijzing naar

de fysiotherapeut

Heb je een aandoening, een klacht of een blessure waarmee de fysiotherapeut je misschien kan helpen? In de meeste gevallen hoef je dan niet eerst naar de (huis)arts. Je kunt direct contact opnemen met de fysiotherapeut.

Soms is er wel een verwijzing nodig, bijvoorbeeld als je naar de fysiotherapeut gaat voor een aandoening die op de ‘chronische lijst’ staat. Deze lijst is opgesteld door de overheid. Op de lijst staan chronische aandoeningen (bijvoorbeeld COPD en Artrose) die vergoed worden vanuit de basisverzekering. Ook voor jongeren onder de 18 wordt veel vergoed vanuit de basisverzekering.